Nyhetsbrev

Generalsekreteraren har ordet...

Hej!

Så vintern slog till slut till i hela landet och med det så ökar utmaningarna för trafikanterna. Här i Stockholm hade vi stundvis totalt kaos i trafiken, på E4:an norrut med seriekrockar som involverade närmare 30 fordon. Och det blev tydligare än någonsin att om vi anpassar hastigheterna och håller avståndet så ökar trafiksäkerheten direkt. Här behöver insikten om det egna beteendets effekter öka avsevärt. Därför är det positivt att man föreslår informations- och kunskapshöjande insatser för bland annat förståelsen för hastighetsbegränsningar i Transportplanen och nu väntar vi med spänning på vad regeringen kommer att besluta.

Även som oskyddad trafikant blev tillvaron lite tuffare med snö och is på gång- och cykelvägarna. Jag fick ställa cykeln på grund av kylan men också för att underhållet inte håller måttet och det är nog många av oss fotgängare som är frustrerade över hur riskabelt det stundvis är att ta sig fram. Antalet som skadas eller dödas i fallolyckor varje år är inte acceptabelt och med ett bättre underhåll så här års skulle den siffran minska avsevärt. Jag undrar ofta varför det inte görs mer insatser då det definitivt skulle vara en samhällsvinst. Kostnaden för alla fallolyckor i trafiken överstiger kostnaderna för ett bra underhåll flera gånger om.

Vi oskyddade trafikanter i tätort skulle också tjäna på lägre hastigheter i tätort, allas trafiksäkerhet skulle öka med lägre hastigheter generellt, det gäller både personbilar som den tunga trafiken.

Det är en av frågorna som kommer att lyftas på våra regionala seminarier om säkrare tung trafik under våren. Seminarieserien inleddes nu den 7 mars i Göteborg och den 22 mars träffas vi och infrastrukturminister Tomas Eneroth i Sundsvall för att diskutera vad som krävs för en ökad trafiksäkerhet i de tunga transporterna, hur får vi fler företag inom transportsektorn att systematiskt arbeta med trafiksäkerhet. 11 april träffas vi i Helsingborg och 17 april i Örebro. Om ni är i branschen hoppas jag ni anmäler er och hjälper oss bidra till fler säkra tunga transporter. Vi behöver er som fattar beslut, er som sköter transporterna och alla som ansvarar för upphandlingar av transporter.

I år är det dags igen för NTF:s Nollvisionskonferens. I år med fokus på fotgängare och cykel. Vi kommer undersöka hur man skapar utrymme och säkrare trafikmiljöer för cykel och fotgängare i framtidens städer där bilen inte är norm. Vi kommer att utvärdera begrepp som "Safety by numbers" och vi kommer lyfta goda exempel från det så viktiga kommunala arbetet. Så notera den 2 maj i kalendern!

Till sist vill jag lyfta våra rekommendationer inför skolresan som vi tagit fram tillsammans med Sveriges bussföretag. Viktiga tips och råd att tänka på när man planerar, bokar och genomför bussresan. Buss är ett av de säkraste färdsätten men det finns ändå en del att tänka på som gör resan ännu säkrare om olyckan skulle vara framme.

Tack för den här gången!

Marie Nordén, Generalsekreterare NTF