Yrkestrafik, tjänsteresor och resor till och från arbetet utgör ungefär hälften av den totala vägtrafiken. De tunga fordonens stora vikt medför att många människor dör i kollisioner med tunga fordon. Varje år dödas många människor i olyckor där en lastbil eller buss är inblandad. Ett fåtal av dessa sitter i de tunga fordonen. Genom att höja nyttotrafikens säkerhetsnivå kan man förbättra den totala trafiksäkerheten. Nyttotrafiken bör vara normbildande för andra trafikanter.
Att ställa specificerade krav på säkerheten inom nyttotrafiken är en relativt ny metod som är på stark frammarsch och som kan leda till stora och snabba förbättringar av den totala trafiksäkerheten. Kraven kan ställas i samband med upphandling av transporter. Yrkesförarnas fackliga organisationer kan ställa krav med utgångspunkt från medlemmarnas behov av en säker arbetsmiljö. På samma sätt kan arbetsgivare och arbetstagare komma överens om hur tjänsteresor och resor till och från arbetet ska genomföras.
Fler och fler företag inser lönsamheten med att kvalitetssäkra sina transporter från såväl trafiksäkerhets- som miljösynpunkt, speciellt då även driftkostnaderna för transporterna minskar som en följd av en sådan kvalitetssäkring. För att bidra till denna positiva utveckling stödjer NTF konsumenter, upphandlare och före-tag. Q3, Forum För Hållbara Transporter som är en ideell organisation som ägs av ca 100 medlemsorganisationer och företag. De diskuterar med politiker och myndigheter, kommunicerar med medier och erbjuder tjänster som gör det enklare för transportköpare att ställa krav på hållbarhet och för transportörer att sälja hållbara transporter, när det gäller trafiksäkerhet, arbetsmiljö och miljö.
S.k. ”mobility management” är ett koncept för att främja hållbara transporter där information, kommunikation, organisation och planering används för att bättre utnyttja transportsystemet t.ex. i form av samordnad varudistribution, effektiv samverkan mellan transportslag eller organiserad samåkning till arbetsplatser är en utveckling som visat sig gynna såväl trafiksäkerhet som miljö.
NTF anser att..
Prioritering av trafiksäkerhet
Beställar- och ledaransvar