NTF vill se märkning av däck för grepp på is

- Under stora delar av året har vi i norden is eller risk för isbildning på våra vägar. Trots detta går det inte att som konsument välja ett däck som med säkerhet presterar väl på is som underlag. Att kunna märka upp ett däck som är anpassat för nordiska förhållanden har blivit allt viktigare i takt med att odubbade vinterdäck blivit vanligare och fler köper sina däck via Internet. Det finns nämligen en uppenbar risk att de nya odubbade vinterdäcken som du beställde i förra veckan, när vintern slog till i nästan hela Sverige, egentligen är anpassade för en vinter i Centraleuropa, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Dubbdäck är alltid bäst på ren is men det bästa valet av däck beror väldigt mycket på var du bor geografiskt samt hur du använder bilen under vinterhalvåret. För vissa är dubbdäck det bäst medans ett odubbat vinterdäck anpassat för nordiska förhållanden kan vara bättre för andra. Viktigast att komma ihåg är att man använder ett däck som är anpassat för årstiden, det vill säga vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Det finns inga däck som går att använda året runt, oavsett var man bor i Sverige.

- Om vi får till en tydlig märkning av vinterdäck anpassade för nordiska förhållanden som på något sätt följer med under hela däckets livslängd så skulle det sannolikt medföra att färre konsumenter lurades att köpa centraleuropeiska vinterdäck eller så kallade året runt däck. De är däck som ingen vill se på den nordiska marknaden utom möjligtvis i de allra sydligaste delarna av Sverige. I våra tester på is har Centraleuropeiska vinterdäck en nästan dubbelt så lång stoppsträcka som ett dubbat vinterdäck och 30 procent längre än ett odubbat vinterdäck anpassat för vårt nordiska klimat. De så kallade året runt däcken är även värre, säger Jarmo Sunnari, SRA Manager Nokian Tyres.


Fakta om däck:


• Dubbdäck får användas från 1 oktober till den 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Lokala föreskrifter kan förekomma om förbund mot dubbade däck.
• Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag mellan den 1 december och den 31 mars för personbilar klass 1, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton.
• Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm
• Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med M+S (Mud and Snow) men det är inte en garanti för att de är anpassade för nordiska förhållanden.

 


2016-11-18

Nyheter

Nordiskt intresse för ny märkning av vinterdäck

En märkning av odubbade vinterdäcks grepp på is kan rädda liv och vara till stor hjälp för konsumenten när de ska välja rätt däck, enligt transportexperter vid det nor...

NTF Konsument

2017 fortsätter NTF att uppdatera hemsidan när lagar, regler och rekommendationer ändras. Konsumenter kan maila in frågor till NTF som besvaras personligen, samt att r...

Trafiksäkerhet för asylsökande, 2017

NTF vill ge asylsökande en ökad kunskap om trafik och trafiksäkerhet. Genom att samverka med andra organisationer sprider NTF trafiksäkerhetsinformation till personer ...