Alltför många glömmer använda bältet...

Andelen bältesanvändare varierar mellan 88 och 98 procent, beroende på län. Användningen är dock högre bland kvinnor än män generellt. Andelen bältesanvändare är lägre i baksätet än i framsätet. Enligt Trafikverket sitter cirka 15 procent obältade. Bland lastbils- och busschaufförer samt busspassagerare är andelen ännu lägre.

Sedan många år är det lag på att använda bälte om det finns monterat i fordonet; både i bilen, lastbilen och bussen. Under denna vecka, 14 – 20 mars, pågår en av polisens insatsveckor med fokus på bälte, hjälm och skyddsanordning. Det innebär att polisen fokuserar extra på användningen av skyddsanordningar i sitt dagliga arbete ute i trafiken.

- Bältet är fortfarande den allra viktigaste säkerhetsdetaljen i våra fordon. Genom riktade kontroller gör vi det vi kan för att komma ett steg närmare Nollvisionen genom att få alla att sätta på sig bältet – även i lastbilen och bussen, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg, Polismyndigheten.

Lastbilar och bussar är stora och tunga och därmed ofta säkrare än bilar, men även tunga fordon drabbas av trafikolyckor, ofta genom att åka av vägen och välta – då är bältet livsviktigt. Skadorna på en busspassagerare som inte sitter bältad kan bli mycket allvarlig i en olycka, genom att man kastas runt i bussen. Med bältets hjälp sitter man kvar på sin plats och risken för skador minskar avsevärt.

- Vi måste få alla att använda bälte, även de i baksätet och de som åker buss. Ingen ska behöva sätta livet till för att man slarvat med bältet, säger Marie Nordén, generalsekreterare, NTF.

Det är lag på att alla som åker bil och buss ska använda bälte. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. Böter för att inte använda bälte är 1500 kr. Om du som förare inte ser till så att minderårig sitter säkert i fordonet är böterna 2500 kr.

Checklista för god bältesanvändning

• Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.
• Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.
• Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsakar inre blödningar.
• Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt slår du i ratten innan det gör någon nytta.

 


2016-03-14

Nyheter

Nordiskt intresse för ny märkning av vinterdäck

En märkning av odubbade vinterdäcks grepp på is kan rädda liv och vara till stor hjälp för konsumenten när de ska välja rätt däck, enligt transportexperter vid det nor...

NTF Konsument

2017 fortsätter NTF att uppdatera hemsidan när lagar, regler och rekommendationer ändras. Konsumenter kan maila in frågor till NTF som besvaras personligen, samt att r...

Trafiksäkerhet för asylsökande, 2017

NTF vill ge asylsökande en ökad kunskap om trafik och trafiksäkerhet. Genom att samverka med andra organisationer sprider NTF trafiksäkerhetsinformation till personer ...