- extra bälteskontroller under vecka 11

4 av 10 dödade bilförare saknade bälte

Våra bilar och vägar blir allt säkrare, men mest avgörande är vad du som förare eller passagerare väljer att göra. Att ta på dig bilbältet är fortfarande det enskilt viktigaste du kan göra för att skydda dig vid en eventuell olycka, krockkuddar och annan säkerhetsutrustning i moderna bilar förutsätter dessutom att du är bältad för att fungera optimalt.

Andelen bilförare som använder bältet i bilen är mycket hög i Sverige. Enligt den senaste undersökningen ligger andelen på 98 procent. Trots detta saknade hela 39 procent av samtliga bilförare som dödades i bilolyckor 2013 bälte.

Även i bussen är det lag på att använda bälte, vilket nu är viktigare än någonsin med tanke på att bussar utrustade med bälten på samtliga platser från den 1 mars får färdas i 100 km/tim. En buss är tung och klarar sig ofta bra i en olycka – förutsatt att alla är bältade. Obältade passagerare däremot kan slå ihjäl både sig själva och andra vid en allvarlig krock och, ju högre hastighet desto allvarligare blir krockvåldet.

- Vi måste få alla att använda bälte, även de som åker buss. Ingen ska behöva sätta livet till för att man slarvat med bältet, säger Monica Green, ordförande, NTF.

Under nästa vecka gör polisen en extra satsning på att kontrollera bältesanvändningen. Insatsveckan är gemensam för hela Europa.

- Bältet ska användas för att det minskar skador och räddar liv och inte för att man kan bli polisrapporterad om man är utan. Vårt uppdrag är att genom övervakning få alla att använda bältet, säger Bengt Svensson, kommissarie Rikspolisstyrelsen.

Det är lag på att alla som åker bil och buss ska använda bälte. Är någon av passagerarna under 15 år ansvarar föraren för att barnet använder bilbälte eller annan skyddsanordning. Böter för att inte använda bälte är 1 500 kr. Om en minderårig passagerare inte använder bälte bötfälls föraren med 2 500 kr.

Samtidigt som polisen kontrollerar att man använder bältet, säkerställer Bilprovningen att det fungerar.

- Varje dag kontrollerar Bilprovningen att alla bälten fungerar som de ska i tusentals bilar. Många är av uppfattningen att detta borde vara en självklarhet i dagens bilar, men så är inte alltid fallet. Vår senast sammanställda besiktningsstatistik från 2012 visar att närmare 17 600 bilar underkändes till följd av anmärkningar mot bältet, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen.


2014-03-07

Nyheter

Nordiskt intresse för ny märkning av vinterdäck

En märkning av odubbade vinterdäcks grepp på is kan rädda liv och vara till stor hjälp för konsumenten när de ska välja rätt däck, enligt transportexperter vid det nor...

NTF Konsument

2017 fortsätter NTF att uppdatera hemsidan när lagar, regler och rekommendationer ändras. Konsumenter kan maila in frågor till NTF som besvaras personligen, samt att r...

Trafiksäkerhet för asylsökande, 2017

NTF vill ge asylsökande en ökad kunskap om trafik och trafiksäkerhet. Genom att samverka med andra organisationer sprider NTF trafiksäkerhetsinformation till personer ...